poniedziałek, 14 listopada 2016

16:62. Utah 28. Starożytne drzewa, czyli szlak Bristlecone Pine, Nevada (środa)

Wstaliśmy sobie rano, gdy zaczynało dnieć. Na luzie spakowaliśmy graty, pamiętając o zabraniu karteluszka z numerem miejsca; w końcu może to być jedyny w życiu nocleg na ponad trzech tysiącach metrów. Wypiliśmy kawę, zjedliśmy śniadanie – w sam raz wzeszło nad żółknącymi brzozami ogniste słońce i ślicznie podświetliło łączkę.

Podjechaliśmy następnie na parking na początku szlaku. Zamierzaliśmy najpierw podejść do starych sosen, potem zaś – jeśli starczyłby nam sił – do lodowca.

Źródło

Wędrowaliśmy najpierw przez las, cały czas troszkę wzwyż; potem ścieżka prowadziła półką na zboczu góry.

W godzinę znaleźliśmy się przy sosenkach – nazywają się bristlecone pine, sosny długowieczne. Tkwią w tym miejscu od tysięcy lat – na małym dodatkowym szlaczku można sobie poczytać tablice o ich wieku i o innych ciekawostkach.

Ciekawostki dotyczą na przykład dokonywania odwiertów i pobierania w ten sposób próbek, żeby policzyć słoje i ocenić wiek drzewka.

Co więcej, ponieważ grubość słojów bywa różna, można na ich podstawie ułożyć linię chronologiczną wynikającą z „nakładania się” pasemek z różnych egzemplarzy; można też snuć teorie na temat warunków meteo w poszczególnych latach.

Dowiadujemy się też z jednej z tablic, że najstarsze drzewka wyrosły w najtrudniejszych warunkach – bo one właśnie wytwarzają najtwardsze, najbardziej „zbite” drewno, które z natury trudniej ulega zniszczeniu.

W lasku jest też pozostałość bardzo starego drzewka zwanego Prometeuszem – niestety, zostało ścięte w 1964 r. w celach badawczych. Nie wiadomo dokładnie, jak przebiegło uzyskanie pozwolenia i cała ta decyzja... w każdym razie szkoda roślinki.

By Jrbouldin at English Wikipedia
Transferred from en.wikipedia to Commons., Public Domain
I na koniec jeszcze szyszeczki męskie i żeńskie oraz bonusowo wygląd sosnowych gałązek, przypominających szczotki do mycia butelek – w porównaniu ze bardziej powszechną sosną: